Flygmyrans blogg

Direktlänk till inlägg 16 februari 2011

Rapport från en diskmaskin

Av Flygmyran Salza - 16 februari 2011 09:13

  

Ni vet väl allihop att det är jag som sköter disken här i huset? I alla fall fördisken....     Matte slänger bara ner all disk i diskmaskinen, och nån måste ju sköta fördisken när hon inte gör det.  Så jag sköter den... mycket, mycket noggrant. Husse påstår att folk tycker att det är äckligt om man berättar det, men då får väl "folk" tycka det då.


"Folks" hundar är säkert uppe och slickar dom i ansiktet och slafsar runt på allehanda vis, det är väl inte värre att fördiska då... tycker jag.    



Bilden är från min förra diskmaskin, där vi bodde förut. Den diskmaskinen var mycket bättre än den vi har nu...   man nådde allting mycket bättre där.  


Men som vanligt så frågade inte matte mig vad jag tyckte, innan dom övertog den där nya diskmaskinen.   

  

I alla fall så ska jag göra en lista och ge matte, en lista på vilken sorts mat jag tycker om, och vilken mat jag inte tycker om, så att hon vet vad hon ska laga. Det är ju trevligt om man tycker om det man ska diska bort...

  

  • På första plats kommer olika sorters kött med mycket sås och potatis till. Då blir det mycket att diska....
  • Spagetti och köttfärssås är också bra....
  • Kyckling i alla dess former får hon gärna laga varje dag... men då är det ofta ris till och det är ingen jättehöjdare, tycker jag.  Är det potatis eller pasta till så hamnar det på första plats.
  • Korv i alla dess former är gott, men det blir så lite rester av sånt. Tallrikarna är nästan helt tomma när dom  kommer till disken....
  • Pannbiff och sånt är bättre då, mera rester där.....
  • Lasagne är mumsmums...
  • Blodpudding är gott... och lingonsylten till är smaskens....
  • All sylt är smaskens tycker jag... sött och gott....
  • Senap och ketcup är också gott... i all synnerhet ketchup, mycket sött där...
  • Gurka och rödbetor kan nästan kvitta om ni frågar mig... bostongurka går an, men annars kan det kvitta.
  • Och sån där sallad och tomater och sånt, det tycker jag att vi skippar helt. Det äter jag bara för att inte Ibsen ska få det, fast dressingen smakar ofta gott... 
  • Kokta morötter går an i nödfall, men inte rårivna... dom smakar som torr halm eller nåt liknande...
  • Husse äter gärna såna där starka gröna saker... äckligt om ni frågar mig...
  • Fisk är gott! Det äter dom då och då, och det gillar jag. Spelar ingen roll vilken sort det är, all fisk är gott. Och ibland är det nån smaskig sås till också... mums...
  • Svamp och lök får jag inte äta, säger matte, och det vill jag inte ha heller. Jag glömmer ju aldrig när jag blev svampförgiftad   
  • Blomkål och broccoli gillar jag ganska så bra, det slinker lätt ner i alla fall.
  • Ärtor är ingen höjdare, och inte bönor heller....
  • Fast bruna bönor och fläsk är en favorit...
  • Pölsa (bara husse som äter det, så det blir tyvärr bara en tallrik) är inte heller så dumt, tillhör också favoriterna...
  • Och om matte gör kålpudding eller kåldolmar, då är det nästan kalas tycker jag...
  • Grytor av alla de slag är bra, då blir det mycket geggigt att diska bort...
  • Pannkakor är smaskens, blir inte så mycket att diska bort, men slickar man noga så finns det i alla fall lite smak kvar... och så är det alltid en del sylt kvar förstås....
  • Och ärtsoppa tycker jag att man alltid ska äta före pannkakorna... ärtsoppa är gott...
  • Omeletter är bra....
  • Stekt mat är godare än annan mat, men matte vill inte göra det så ofta... synd..
  • Rotmos, och potatismos, är gott.... och ibland finns det korvskinn kvar när dom ätit sånt... lyxigt tycker jag....

Ja, listan kan bli mycket längre, men jag får ta resten en annan dag. Jag blir så himlans sugen när jag sitter här och tänker på alla smaskiga rester.  Fast ibland har matte lite idétorka när det gäller matlagningen, och då blir det förstås lite tjatigt...


Då blir det dåligt med variationen, men man behöver omväxlande kost, det borde min matte veta.    

  

Undrar vad hon har tänkt laga idag då? Hoppas hon läser min lista ordentligt... fast det är låååångt till middan förstås....    Men jag tycker faktiskt att man ska äta middag tre gånger om dagen, man ska inte slarva med maten!   

  


    



 
 
Rudi

Rudi

16 februari 2011 10:33

Men jisses, vilken varierad kost du får i dig då! Min familj bjuder nästan aldrig på rester och slickar faten tror jag dom gör själva. Dessutom har vi ingen sån där diskmaskin och på diskbänken kan jag inte tro att jag får vara.Efter att ha läst din lista känner jag mig väldigt missgynnad. Nu måste jag tänka ut en plan för att få till en ändring. Fast när det gäller träningsgodis är dom bra på variation hos mig, det kan jag inte klaga på.

http://www.bmwsfotoblogg.blogspot.com

Flygmyran Salza

16 februari 2011 10:45

Jo, men jag måste ju erkänna att dom är bra på att slicka rent sina tallrikar här också. Det är tyvärr inte så mycket jag får diska bort... :(
Och ibland hör jag matte muttra nåt om "att hundar ska inte äta sånt" men de få smulor jag får, tycker jag att hon kan unna mig. ;)
Och idag ska matte göra Rudi-kex hörde jag henne säga förut, tur att hon fick ditt recept. :)

 
Ingen bild

Tilly

16 februari 2011 12:28

Du har tur du som får fördiska, här jobbar Lisa och jag hårt på att försöka tränga undan matte när hon plockar in i maskinen men hon kör alltid undan oss. Bättre är då lillhusse, han är såååå generös med allt han stoppar i munnen, ostbågar, godis, frukt och grönsaker t.o.m smörgås ibland. Men ibland så händer det att matte lägger ner nåt smaskigt i skålen, kyckling, köttfärs eller äggula, då är det fest!

Flygmyran Salza

16 februari 2011 13:44

Ja, småhussar brukar vara bra att ha, har jag förstått. Men vi har ju ingen sån här... :(

Fast det där med fördisken, det lärde jag mig hos kennelmamman... tror jag. I alla fall så påstår matte det. Hon säger att jag redan första gången hon öppnade diskmaskinen, sedan jag flyttat hit till henne, redan då visste jag hur man fördiskar.
Bra med kennelmammor som lär en något vettigt... :) Synd att hon inte lärde dig också... ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Flygmyran Salza - 11 april 2012 08:38

     ....  det blir aldrig nån tid över att skriva i min blogg.    Ni får läsa mattes blogg istället..... ...

Av Flygmyran Salza - 19 november 2011 10:25

Nu var det läääääänge sedan jag fick låna mattes tangentbord och skriva nåt här i min blogg. Häromdagen hörde jag matte mumla nåt om att det var lika bra att lägga ner den här bloggen för vi hann inte skriva i den i alla fall. Vilka vi....?  undrar j...

Av Flygmyran Salza - 28 juni 2011 07:49

   Matte påstår att vi inte har ork att skriva två bloggar nu på sommaren... och gissa???   Då är det förstås min blogg som får vänta då....   Hennes egen blogg skriver hon minsann i var och varannan dag.          Jaja, bäst att hon får som...

Av Flygmyran Salza - 9 maj 2011 09:23

    Matte... inte ska vi väl gå en hel dag till bland en massa människor på solvarma gator??          Men efter en lååång hemsk promenad så blev det liiite bättre....  vi kom till ett ställe som heter Slottskogen.   Men det var inte bar...

Av Flygmyran Salza - 6 maj 2011 14:46

   Gårdagen var ju ganska så bra... den skrev matte om i sin blogg. Och hon tog en massa bilder också.....   Och idag när vi var ute så tog hon också en mass bilder, men fy sjutton för att vara storstadshund.      Vi tog spårvagnen in till ...

Om Flygmyran....


En Flygmyra är i det här fallet detsamma som en liten piggelin engelsk springerspaniel, egentligen döpt till Salza.

Hon är på väg mot sitt 6:e år, och sprudlar av livslust och energi.

Hon skriver här, lite sporadiskt, om sin vardag.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besökare

räknare

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards