Flygmyrans blogg

Alla inlägg den 28 november 2010

Av Flygmyran Salza - 28 november 2010 12:42

Och i min värld är "en bra dag" en dag med mycket smaskigt att äta, och det fick vi i går.   


Husse fyllde år, och matte gjorde en tårta. Och allt det där smarriga som blir kvar på fat och vispar och sånt... det fick vi slicka av... nedrans så mycket gott vi stoppade i oss. 


Och ni skulle så se Ibsen ser ut när han har slickat visparna som matte vispat grädde med.   Det är inte så himla praktiskt att ha skägg när man ska göra sånt    

  

Och eftersom vi hade folk här hela dagen igår så fick vi vår långpromenad på kvällen när det var mörkt ute... det var kul som omväxling. Extra kul är det att Ibsen ser spöken överallt när det är kvällen och mörkt ute... han till och med morrade på en buske, han är lite knäpp han.     


Men vet ni vad??? Jag hittade en snörboll i snön.... jag grävde och grävde och grävde, och matte trodde att jag som vanligt grävde efter sork... men där misstog hon sig.


Snacka om att hon blev förvånad när jag till slut triumferande drog fram en snörboll ur snödrivorna...    


Idag verkar det inte hända så mycket här.... men jag tror nog att matte börjar röra  på sig snart och gör sig redo för vår promenad.


Förresten... i förrgår när vi var ute, så sprang vi lösa som vanligt. Och rätt som det är så möter vi en hund på den där smala stigen där vi gick. Matte kom ju som vanligt en bit bakom oss, så jag gjorde som jag fått lära mig.


Jag tvärnitade och och ropade till matte att "här kommer det en hund!". Och hon kallade direkt in både Ibsen och mig....


Det är bra att hon i alla fall ibland kan reagera så där snabbt, min saktfärdiga matte. Då slipper ju både Ibsen och jag bry oss om den där hunden vi möter. När hon ropar på oss så får vi liksom en anledning att skutta tillbaka till henne, och sen tar hon hand om saker och ting.... det är skönt.    


Fast det visade sig att vi kände den där människan som kom där med sin hund. Så matte stannade där i snön och kylan och babblade en lång stund, både Ibsen och jag höll på att frysa rumpan av oss där vi satt.


Och vet ni.... den där hunden... en tik...  dristade sig till att blänga på mig vid ett tillfälle.  Och det ska ni veta.... blänga på mig, det ska man inte om man är hund... nedrans så förbannad jag blir då.   


Matte påstår att jag blir alldeles galen då, och det tror jag det... är det nån som ska blänga så är det jag.


Fast oftast så låtsas jag inte se andra hundar som vi möter... jag brukar låtsas att dom inte finns... men blänger dom på mig... då nedrans....


Just nu hör jag förresten en hund som ylar. Nej då, det är inte Ibsen, fast han kan yla han också...    Det är hunden i lägenheten bredvid oss som antagligen är ensam hemma och känner sig lite ledsen. Han är en ganska så snygg kille så egentligen kanske jag skulle kila in och göra honom sällskap en stund...  fast matte sätter väl stopp för det förstås, hon ska alltid lägga sig i vad jag gör.


Fast igår fick jag chansen.... matte hade haft ytterdörren öppen för att vädra, och jag försökte smyga mig ut ett par gånger (det kan ju finnas nån katt som behöver jagas) men hon hade ögonen med sig och sa NEj varje gång jag smygande närmade mig dörren.


Men så stack hon iväg i nåt ärende och då stängde hon inte dörren ordentligt efter sig...  en slarvmaja är hon.


Gissa vem som tog chansen???? Husse och Ibsen låg och läste i husses säng, och ingen såg när jag slank iväg ut genom dörren.   


Inte förrän husse började fundera på vart jag tagit vägen och han inte hittade mig nånstans trots att han ropade på mig... då först upptäckte han att dörren var lite öppen.


Och när husse ropar med den rösten som han använde då, då är det bäst att snabbt visa sig.... men det var ganska så kul att vara ute på gården på egen hand....      hoppas jag får chansen snart igen.



Om Flygmyran....


En Flygmyra är i det här fallet detsamma som en liten piggelin engelsk springerspaniel, egentligen döpt till Salza.

Hon är på väg mot sitt 6:e år, och sprudlar av livslust och energi.

Hon skriver här, lite sporadiskt, om sin vardag.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Arkiv

Länkar

RSS

Besökare

räknare

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Skapa flashcards