Flygmyrans blogg

Direktlänk till inlägg 27 september 2010

Rapport från Luleåvägen....

Av Flygmyran Salza - 27 september 2010 19:23

Ja, nu är det nästan exakt 14 dagar sedan något skrevs här i bloggen. och nu lämnar jag dessutom över skrivandet till matte eftersom hon påstår att hon lider av svårartad skrivklåda just nu... så här kommer hon nu då.


Japp... matte här då.... fast skrivklådan är inte så svårartad, däremot är väl behovet av att göra något annat än att packa upp, och fixa och dona för att få plats med allting, ganska så stort.


Det tog ett par dagar innan jag hade tid att fixa till datorerna, men när jag väl tog mig tid så gick det lätt som en plätt... nästan... men det fixade sig med hjälp av Bredbandsbolagets kundservice. Ska bli spännande att se om deras dåliga rykte är sant, eller om det kommer att funka så som man kan hoppas.


Det är ju så att bredbandsuppkoppling och bredbandstelefoni ingår i hyran här, och då måste man ju i alla fall testa och se om, och hur, det funkar...


Alla kartonger är uppackade, men på bekostnad av mina stackars händer. Nu är dom svullna och ömma och knöliga och med en jäkla värk (händerna alltså, inte kartongerna) , och igår när jag skulle kasta en apportbock till Salza så insåg jag att det inte var en bra aktivitet för mina händer och armar just nu


Jo, ni läste rätt... vi tränade lite igår. Och det till Salzas STORA lycka.....


Piggelin och skitglad är en grov underdrift till hurdan hon var... och jag förstår henne. Ingen mental träning alls på flera veckor.... bara promenader, visserligen kryddade med MASSOR av nya spännade dofter, men hon är ju van att få en hel del mental stimulans också, så jag förstår att hon gick upp i varv när det väl var dags igår.


Här i området finns det en hund i nästan varannan lägenhet tror jag. Det kryllar av hundar... och katter. Fast hundarna har hittills gått kopplade när vi mött dom, det gör däremot inte katterna....


På gården får våra hundar också gå kopplade, där smyger det katter i varenda häck så det är nog säkrast, men sedan får dom gå lösa så länge ingen annan hund är inom synhåll. Vilket innebär att det oftast blir ganska så korta stunder...


Och dom är ju bortskämda med att få springa ut på tomten och kissa när det tränger på. Nu får dom vänta tills vi tar på oss och går med dom ut.... jaja, jag vet!!! så är det många som har det, men är man bortskämd med att bara kunna öppna dörren och släppa ut hundarna, så är man.


Men här finns, förutom hundratusen hundar och katter, även hundratusen stigar och vägar där man kan gå eller cykla. Fast det är ju folk överallt förstås.... men man kan variera sig länge innan man har gått på alla ställen där det går att promenera, tror jag i alla fall.


Men jag som älskar skogen, och tystnaden där, jag trivs väl inte helt med promenaderna här i området.... men nu är det som det är så det är väl bara att gilla läget, som det heter.


Jaja... känslan av att bo i den här lägenheten är lite kluven. Lägenheten är som sagt en kopia av den lägenhet jag sålde när jag flyttade hit upp. och det är inte enbart av godo kan jag säga. Man ska inte försöka återuppliva det förflutna... men det blir ju lite så,även om det inte alls var meningen.


Nedrans fina tvättstugor finns det här i alla fall. Eller... fina tvättmaskiner kanske man ska säga, resten är lite halvdassigt, men det kan man ju blunda för.


Och det är ju att återuppliva riktigt gamla minnen... det var länge sedan jag var tvungen att tvätta i tvättstuga. Nu gäller det att komma ihåg att boka tvättid, och att passa den sedan också.


I alla fall så måste jag ta tag i Salzas träning nu igen... hon hittar på en massa hyss när hon inte får utlopp för sin energi. Inga elaka saker, men får man inga uppgifter av matte, så skaffar man sig sysselsättning själv...


Rätt som det är när man håller på och packar upp så har en grej bara försvunnit... puts väck borta bara. Då har liten Salza tagit den och försöker lämna den till husse i utbyte mot en godis.


Mindre populärt är det när husse försöker få upp tavlor och hyllor och sånt på betongväggarna... och när han ska ha borren eller skruven som han lagt på golvet bredvid sig, så är den borta.... men liten Salza står i rummet bredvid hos matte och ser duktig ut... med en borr eller en liten skruv i munnen.


Och nu är det meningen att vi ska tävla snart, så nu är det minst sagt hög tid att börja träna igen. Vissa människor anser ju märkligt nog att det är lite sent att börja träna bara några dagar innan tävlingen, men vaddå då???


Har man världens bästa hund så har man.... Hon har dessutom fått roa sig med att läsa regelboken medan jag har packat upp, och det är säkert fullt tillräckligt för att hon ska fixa den här tävlingen.


Äh, skojar bara, men det förstår ni väl hoppas jag. Jo då, vi ska tävla, men jag har väl inga stora förhoppningar om att det ska gå så bra. Även en liten Flygmyra behöver ju träna om hon ska kunna prestera ett bra resultat, och träning är det minsta vi har ägnat oss åt de senaste månaderna.


Men nu är tävlingssäsongen i stort sett slut här uppe.... en lång eländes vinter väntar och hela det här året får ses som ett "förlorat år" för vår del. Men å andra sidan så är hon snart i sin allra bästa ålder, lilla Flygmyran... hon är ju inte ens 5 år ännu så vi har förhoppningsvis tiden för oss.


Fast då var det ju det där andra också då förstås.... hennes matte är inte direkt någon ungdom längre... vi får väl se hur länge jag hänger med.


Jaja, skit samma.... det får bli som det blir och gå som det går.... om framtiden kan man inte sia, det har ju erfarenheten lärt oss.


Nu har i alla fall jag bladdrat färdigt i Salzas blogg..... nu lämnar jag tillbaka bloggen till den den tillhör. Bye, bye....


Puuuhhh, äntligen slutade hon knattra.... hon är hopplös ibland den där matten. Men nu har jag ingen lust att skriva nåt, återkommer en annan dag istället. Och då ska jag minsann berätta om vi har tränat eller ej... ibland så ljuger hon så hon nästan blir blå... min matte.


 
 
Boel

Boel

27 september 2010 20:24

Lycka till på nya stället!!!

http://www.boltons.se

Flygmyran Salza

28 september 2010 08:22

Tack för det Boel! Nu har vi nästan gångavstånd till er.... en långpromeand visserligen, men ändå. :)

 
Kicki  o Celda

Kicki o Celda

28 september 2010 22:09

Hej!1 Ovanför eran gata finns det ju en gångväg jämns med granloholmsleden om jag inte minns fel.. Gå den uppåt. Där uppe finns en skog iallafall. Den kanske ni har besökt.. Finns en stig från sticksjön också så man kommer upp till denna skog. Tror tom att det går en liten bro över vägen.. En annan beskrivning till denna skog är ju mittemot hulistugan andra sidan granloholmsleden..

http://kickilinaz.blogg.se

Flygmyran Salza

4 oktober 2010 20:27

Jo, matte och vi har virrat omkring där ett par gånger, men jag tror att vi ska ta en liten titt på kartan innan vi går dit nästa gång :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Flygmyran Salza - 11 april 2012 08:38

     ....  det blir aldrig nån tid över att skriva i min blogg.    Ni får läsa mattes blogg istället..... ...

Av Flygmyran Salza - 19 november 2011 10:25

Nu var det läääääänge sedan jag fick låna mattes tangentbord och skriva nåt här i min blogg. Häromdagen hörde jag matte mumla nåt om att det var lika bra att lägga ner den här bloggen för vi hann inte skriva i den i alla fall. Vilka vi....?  undrar j...

Av Flygmyran Salza - 28 juni 2011 07:49

   Matte påstår att vi inte har ork att skriva två bloggar nu på sommaren... och gissa???   Då är det förstås min blogg som får vänta då....   Hennes egen blogg skriver hon minsann i var och varannan dag.          Jaja, bäst att hon får som...

Av Flygmyran Salza - 9 maj 2011 09:23

    Matte... inte ska vi väl gå en hel dag till bland en massa människor på solvarma gator??          Men efter en lååång hemsk promenad så blev det liiite bättre....  vi kom till ett ställe som heter Slottskogen.   Men det var inte bar...

Av Flygmyran Salza - 6 maj 2011 14:46

   Gårdagen var ju ganska så bra... den skrev matte om i sin blogg. Och hon tog en massa bilder också.....   Och idag när vi var ute så tog hon också en mass bilder, men fy sjutton för att vara storstadshund.      Vi tog spårvagnen in till ...

Om Flygmyran....


En Flygmyra är i det här fallet detsamma som en liten piggelin engelsk springerspaniel, egentligen döpt till Salza.

Hon är på väg mot sitt 6:e år, och sprudlar av livslust och energi.

Hon skriver här, lite sporadiskt, om sin vardag.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Arkiv

Länkar

RSS

Besökare

räknare

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Skapa flashcards