Flygmyrans blogg

Direktlänk till inlägg 11 juli 2010

Hundförbudstider... eller???

Av Flygmyran Salza - 11 juli 2010 07:46

Min matte är upprörd..!      Nu igen.... kan man väl kanske säga    fast nu för tiden är det ju bara vi här hemma som hör hennes utbrott... ni är ju förskonade eftersom det här är min blogg numera.

  

Men nu tänker jag berätta vad som upprör henne, för den här gången har hon faktiskt rätt tycker jag...

  

Hundförbudstider... har ni hört talas om det??? Det har ni antagligen, men det finns massor av folk som vet vad det är och vad det innebär, och som ändå skiter i det.    


Det finns massor av ungar ute i naturen nu... vi är fortfarande inne i den s.k yngelperioden.... och ändå kan man på massor av bloggar och hemsidor läsa om folk som är ute och tränar sina hundar både här och där.


Den s.k seriösa hunduppfödaren som mycket ambitiöst tränar sina hundar, både egna och valpköparnas, i vattenapportering t.ex.  Jisses så duktiga dom är... hämtar den där döda fågeln långt inne i vassen till och med...   


Men gudars skymning.... säger min matte... är man så hänsynslös att man tränar sånt på ett sånt ställe just nu... då är man ju ganska så urblåst när man dessutom skryter med det på nätet.

  

Nej, det är inte tillåtet om man gör det i smyg heller, säger matte.... men hur hänsynslös är man inte när man gör sånt? Man kan väl för sjuttan vänta tills yngelperioden är över i alla fall.


Eller nöja sig med att träna i öppet vatten där man ser om det finns några ungar eller ej.  Både stadga och avlämningar brukar behöva slipas på   , och för att göra det behöver man inte förstöra fågelbon ute i vassen.

  

Och så var det en annan s.k seriös hundägare och hunduppfödare som blev så glad när hans ännu inte injagade unghund fick syn på ett rådjur ute i skogen.


Han skryter nämligen ohämmat på sin hemsida om hur länge och uthålligt hunden drev det där rådjuret... 

   

  

Visserligen ser många jägare oss vanliga hundägare som en pest, för om jägarna fick bestämma så skulle vi nog inte få vara ute i skogen alls, säger matte, inte ens såna som vi, som är så lydiga.   Men förhoppningsvis har väl de flesta den inställningen för att de är seriösa och trötta på olydiga hundar som driver vilt hur som helst.


För inte tycker dom så för att dom själva ska kunna släppa sina hundar i lugn och ro oavsett vilken tid på året det är...? Eller...???

  

Skit samma, säger matte..... men det är fascinerande att folk är så dumma att dom t.o.m skryter på nätet om att dom ägnar sig åt såna aktiivteter som just nu är ett solklart lagbrott.

  

Nu är det slut på mattes utbrott. Jag tror att hon brukar på samma utbrott varje år vid den här tiden, och det är ganska så meningslöst....  det gör aldrig nån som helst nytta.   

   

  

Nu tänker jag ta tillbaka min blogg och berätta en sak.....

Igår fick jag en rejäl chock.   


Husse o matte var borta en stund på eftermiddan, och när dom kom hem så fick vi springa ut på tomten för att kissa och så där....


Och där fanns ett STORT monster.... i vår trädgård!!!    


Eftersom jag är husets vakthund så satte jag förstås igång och stormskällde, men monstret flyttade inte på sig.


Det höll till vid staketet in till grannen, och dom måste vara världens modigaste människor för dom bara stod där... precis som att dom inte såg monstret.


Och efter nån minut så kom husse ut och ställde sig där också... och jisses så jag skällde. Jag måste ju varna honom... det fanns ett monster som seglade omkring över huvudet på honom... och han insåg tydligen inte alls att det var farligt. 


Jag har ALDRIG sett monster som flyger omkring, så jag var rejält uppjagad.


Min matte kom inte heller ut och hjälpte mig. Jag såg att hon kikade ut från verandan, men hon bara skakade på huvudet och gick in igen. Men hon brukar inte vara så lättskrämd, så det var väl inget annat att vänta...     

   

Inte förrän jag rusat omkring på gräsmattan en lång stund, och nästan var alldeles hes efter allt skällande, så reagerade husse.  Och vet ni vad han gjorde då....?


Jo, han sträckte upp armen mot monstret och så drog han i ett snöre så att det kom ner till honom...  

  

Jaha, tänkte jag...  nu äter monstret upp min husse.... och i ett sista försök att rädda honom gjorde jag ett hjältemodigt sista utfall mot monstret. Det utfallet borde ha skrämt ihjäl vilket monster som helst, men inte det här monstret inte..  det flaxade fortfarande omkring där runt husses huvud.

  

Men Salza, hörde jag husse säga.... det är en ballong... kom och titta.


Vaddå ballong....? är det nån speciell sorts monster det??


Titta här, sa husse..... det är en ballong som ser ut som en häst bara... inget farligt alls.


Vaddå inget farligt...??? Nästan lika stor som Ibsen, och så flyger den dessutom..!  Man kan väl aldrig veta vad ett sånt monster tänker ta sig för...?

  

Äh, sa husse....  kom och titta nu, den är inte farlig. Och då tassade jag försiktigt fram och kikade....  och kunde konstatera att jag nog skrämt ihjäl det där monstret i alla fall.... för levde gjorde det faktiskt inte. 


Men märkligt i alla fall... kan döda monster flyga???   







 
 
lisbeth

lisbeth

11 juli 2010 09:02

Jättebra skrivet! Kan faktiskt inte påminnas om för ofta, upprörande nog. Jag gjorde ett liknande då jag blev upprörd över en bloggare - som borde veta bättre, faktiskt skröt över att vederbörandes hundar aldrig har koppel, dom är nämligen sååå lydiga - och dessutom tog sig före att fotografera sina hundar ihop med vilt - ungar och oroliga viltmammor som väntar i skogen. http://ulvus.bloggplatsen.se/2009/06/19/1774618-i-mark-dar-villebrad-finns/

http://ulvus.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Flygmyran Salza - 11 april 2012 08:38

     ....  det blir aldrig nån tid över att skriva i min blogg.    Ni får läsa mattes blogg istället..... ...

Av Flygmyran Salza - 19 november 2011 10:25

Nu var det läääääänge sedan jag fick låna mattes tangentbord och skriva nåt här i min blogg. Häromdagen hörde jag matte mumla nåt om att det var lika bra att lägga ner den här bloggen för vi hann inte skriva i den i alla fall. Vilka vi....?  undrar j...

Av Flygmyran Salza - 28 juni 2011 07:49

   Matte påstår att vi inte har ork att skriva två bloggar nu på sommaren... och gissa???   Då är det förstås min blogg som får vänta då....   Hennes egen blogg skriver hon minsann i var och varannan dag.          Jaja, bäst att hon får som...

Av Flygmyran Salza - 9 maj 2011 09:23

    Matte... inte ska vi väl gå en hel dag till bland en massa människor på solvarma gator??          Men efter en lååång hemsk promenad så blev det liiite bättre....  vi kom till ett ställe som heter Slottskogen.   Men det var inte bar...

Av Flygmyran Salza - 6 maj 2011 14:46

   Gårdagen var ju ganska så bra... den skrev matte om i sin blogg. Och hon tog en massa bilder också.....   Och idag när vi var ute så tog hon också en mass bilder, men fy sjutton för att vara storstadshund.      Vi tog spårvagnen in till ...

Om Flygmyran....


En Flygmyra är i det här fallet detsamma som en liten piggelin engelsk springerspaniel, egentligen döpt till Salza.

Hon är på väg mot sitt 6:e år, och sprudlar av livslust och energi.

Hon skriver här, lite sporadiskt, om sin vardag.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besökare

räknare

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards