Flygmyrans blogg

Alla inlägg den 9 juli 2010

Av Flygmyran Salza - 9 juli 2010 08:25

Finns inte så mycket att skriva om just nu. Vi gör inte så mycket mer än ligger på gräsmattan i skuggan eller ligger inne där det är svalt eller promenerar i skogen eller badar.

  

Ja, ok då... igår tränade vi sök, och det var kul, men varmt    


Igår fick jag ha rullen på  mig hela tiden, och det skötte jag snyggt sa matte.

Men först fick träningskompisen jobba, då gömde matte sig lite här och där i skogen och han fick leta reda på henne.


Nej, hon delade inte på sig i småbitar   , hon gömde sig på ett ställe i taget förstås, men han hittade henne varje gång.   


Men det där stället där vi var och tränade, det är lite klurigt det. Många fina gömslen och ibland lite svårt att hitta dom där gubborna som gömmer sig där ute i buskarna.


Men det är bra, säger matte.... det ska inte vara alltför enkelt....   

  

Sen när det var min tur, då tänkte matte som så att det ju fanns legor efter henne här och där i skogen. Kanske att jag skulle låta mig luras och ta rullen där.... men si där hade hon fel.    

  

Jag fick göra ett tomslag först, och hittar man ingen gubbe i buskarna så får man inte ta rullen, det vet jag ju.


Och matte påstår att jag gick ut snyggt och att jag vände och kom tillbaka till henne alldeles lagom, inget vilt springande för att till varje pris hitta figgen.  

  

Hon tror nog att det beror på att jag lärt mig hur man ska göra, och det kan hon ju få tro.    Den här gången gällde det bara att spara på krafterna eftersom det var så varmt.... nästa gång... då ska hon minsann få se på nån som tar hela rutan i ett svep    

  


Och på nästa slaget hittade jag en figge i buskarna, och då tog jag rullen och stack till matte i racerfart.  Sen skulle jag visa för matte var gubben fanns... men.... jag hade haft lite svårt att hitta den där figgen, och när jag nu skulle visa matte var figgen gömde sig så tappade jag orienteringen lite.   


Men bara lite... när matte påminde mig och frågade "men var är hon?" då kom jag ihåg vart jag skulle....

  

Nästa slag var också ett tomslag, och hittar man ingen så får man inte ta rullen, det kom jag ihåg.

  

Nästa slag var också ett tomslag   alldeles tomt under alla buskar och träd. Snabbt tillbaka till matte, och nu var jag flåsig kan jag tala om....

  

Men matte är ju som hon är... Hon skickade ut mig i skogen på ett nytt slag, och eftersom jag också är som jag är, så skuttade jag glatt iväg trots att värmeslaget var nära förestående.


Men inte sjutton hittade jag nån där heller.... knepigt...?  

  

Men på nästa slag hittade jag äntligen den där figgen som alltid tappar bort sig i skogen. Men vet ni hur jobbigt det är att springa i full galopp när man är så flåsig så tungan hänger nästan ner till marken, och så dessutom hålla en liten sökrulle i munnen också??


Fast jag fixade förstås det    men när jag sedan skulle släpa ut matte till figgen, då påstod matte att det för första gången i historien gick i en takt som även hon kunde hänga med i....    


Och vad förväntar hon sig i den här värmen...?

  

När jag sedan var klar med mitt sök, då slängde jag mig ner på mittstigen och flåsade så det garanterat hördes ända till Australien.... jestanes så varmt det var!!! 

  

Som väl är så var vi nära älven så vi fick bada där en stund. Himla tur det, annars tror jag att jag fått värmeslag....

   

  

Matte var i alla fall himla nöjd sa hon. Och lite, lite ångrade hon att hon sagt återbud till helgens tävling.


Men.... det ska ju bli ännu varmare i helgen, så jag är i alla fall himla tacksam att jag slipper tävla.

  

   

Förresten.... varför finns det ingen gräns för hur varmt det får vara när man ska tävla med hundar?


Ett elitsök i den här värmen... är det verkligen snällt mot hunden det? Visserligen får man vattna hunden under tiden den jobbar, men det blir det ju inte svalare av direkt.


Och är man så där flåsig, då vill man inte alltid ha vatten.... då vill man bara ha svalka.

  

Jaja... inte vet jag. Bra kondition hjälper ju till så att man orkar även i värmen, och bra kondition har förhoppningsvis alla vi hundar som tävlar.... men värmeslag kan man ju få även om man har bra kondis.

  

Strunt samma... det blir ingen tävling för mig denna helgen i alla fall. Jag ska vara hemma och bada och ha det skönt på gräsmattan i skuggan under buskarna.


   

Om Flygmyran....


En Flygmyra är i det här fallet detsamma som en liten piggelin engelsk springerspaniel, egentligen döpt till Salza.

Hon är på väg mot sitt 6:e år, och sprudlar av livslust och energi.

Hon skriver här, lite sporadiskt, om sin vardag.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besökare

räknare

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards