Flygmyrans blogg

Alla inlägg den 27 april 2010

Av Flygmyran Salza - 27 april 2010 17:00

  

Vintern är inte alls slut ännu. Igår hittade jag en jättestor snöhög, och det är väl ändå bara på vintern det finns snö, eller...??    



Och idag när Ibsen och jag tänkte ta årets premiärdopp så påstod matte att vi inte fick det, för det var is i vattnet och alldeles för kallt..    


     


Jahaja.. och is i vattnet är det väl bara på vintern, eller...?  


Matte ljög alltså igår när hon påstod att våren äntligen kommit...     

  

   

Fast vi fick i alla fall en rejäl promenad idag, Ibsen och jag.... och matte.  Och där var det på de allra flesta ställen barmark, fast inte överallt.   

  

Men vi knatade på en bra bit, mest för att kolla om våra gamla favoritställen var framkomliga. Det var dom inte helt och hållet, men det blev en fin promenad i alla fall.   

  

  

Matte gick och mumlade om att hon faktiskt gått dom där nyttiga 10.000 stegen i dag nu då... och då kan jag ju inte låta bli att fundera på hur många steg jag har gått...?  Tre gånger så långt...? Näe, det räcker nog inte... fem gånger så långt antagligen.... inte undra på att jag är lite trött i mina små ben nu. 

   

  

Fast min matte är ju lite rolig, hon.... När vi kom tillbaka till bilen, så åkte hon inte hem med oss.


Hon åkte till ett ställe där vi är och tränar ibland, och så var det plötsligt träningsdags för oss fyrbenta.


Kul i och för sig, men idag var det mest Ibsen som skulle tränas förstod jag.  Jag fick mest ligga vid sidan om och titta på, och det är inte så himla kul.


Desto roligare blev det när det sedan var min tur, och Ibsen skulle ligga vid sidan om och titta på.    


  

Han är ju ganska så het ibland, Ibsen.... och matte är inte så mycket sämre hon    så vi kan ju nöja oss med att säga att som vanligt avgick matte med segern, och numera ligger Ibsen alldeles tyst och stilla när jag tränar och han bara får titta på..      

   

  

För många, många år sedan när matte hade cockrar, då träffade hon en annan cockerägare som hade så himla väluppfostrade hundar.


Hon kunde utan vidare lägga sina hundar lösa vid sidan om, och så träna med bara en av dom. Och dom som inte fick träna låg alldeles stilla och tysta och väntade på sin tur.   


Matte blev jätteimpad av det där... och lovade sig själv att "det ska min nästa hund också klara".


Och det blev jag som blev hennes "nästa hund"... och självklart fixar jag det.   


Det spelar ingen roll om det är på kurser eller när vi tränar själva... lägger matte mig och säger åt mig att vänta där, då gör jag det, även om det är svårt ibland när hon slänger bollar och sånt åt andra hundar, men är man lydig så är man 

  

Idag när hon tränade Ibsen så slängde hon en hel näve godis till honom... och där låg jag, 3 meter därifrån, och fick inte vara med och smaka.   Gissa om det vattnades i munnen på mig....


  

Fast jag fick ju mitt sedan, och då fick Ibsen bara titta på....  på nåt konstigt vis så är hon ganska så rättvis i alla fall, min matte.    

  

  

Näe, nu ska jag ta en välförtjänt tupplur....    Jag fick smaskig middag idag så jag är lite matt och belåten i magen nu också, ska bli skönt med en liten slummer nu. 


Husse o matte åt kyckling till middag idag, och det är det absolut godaste jag vet... och alla vi hundar fick en liten hög kycklingbitar i våra matskålar sedan.... det kan man kalla kalas det!    

  

   


Om Flygmyran....


En Flygmyra är i det här fallet detsamma som en liten piggelin engelsk springerspaniel, egentligen döpt till Salza.

Hon är på väg mot sitt 6:e år, och sprudlar av livslust och energi.

Hon skriver här, lite sporadiskt, om sin vardag.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23
24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Arkiv

Länkar

RSS

Besökare

räknare

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Skapa flashcards