Flygmyrans blogg

Alla inlägg den 21 april 2010

Av Flygmyran Salza - 21 april 2010 17:30

    

Ja, nu är det inte bara Fabian som är vårstädad här, även jag fick en storstädning idag.


Matte klippte och fejade på det väldiga, och jag måste ju säga att det är tur att jag fått mer päls på senare tid, annars hade jag varit flintis nu.    

      

Det är inte så himla kul att stå där och bli kammad och klippt, och klippt, och klippt...   men jag har inte så mycket att välja på. I det fallet är det matte som bestämmer...    

  

  

Och sen så har husse städat på tomten idag, och matte har också hjälpt till... lite... så vi har varit ute nästan hela dan.  Vårluften tar på krafterna kan jag tala om...    

   

  

Fast matte påstår att vi ska ut och träna i kväll... vi får väl se om jag orkar. Jag hade tänkt sträcka ut mig på mattes säng och ta en tupplur när jag skrivit färdigt här... 


  

  

Förresten... igår när matte och jag var ute och cyklade (kul!!) så mötte vi en pyttevalp. Matte påstår att han nog bara var 14-15 veckor eller nåt sånt...  men att han skulle bli en stor hund när han växt färdigt.

  

Fast nej då... jag fick inte alls hälsa eller så... vi svischade förbi i en väldig fart, men vi hann i alla fall se att han hade ett sånt där fiffigt flexikoppel, ni vet.


Han spraang hej vilt från ena sidan av gatan till den andra sidan (en återvändsgata med lite trafik som väl är) , och det var ingen ordning på nånting.


När hans matte såg oss komma så halade hon in honom, men han hoppade och skuttade som en galning ändå.... och när vi passerade släppte hans matte efter på kopplet så han rusade i full fart efter oss... ända tills kopplet tog slut.   

  

Jag tyckte att det såg skitkul ut, och frågade min matte varför jag inte fått ett sånt koppel när jag var liten... ?


Och då fick jag naturligtvis (att man aldrig lär sig!    ) en lång utläggning till svar. En utläggning där matte undrade hur i all världens dar den valpen skulle kunna lära sig att gå fint i koppel.


Hon påstod att han säkert skulle komma att väga bortåt 35-40 kg när han var färdigvuxen... en sån kan inte flänga omkring i flexikoppel påstod hon...  en sån hund behöver lära sig att gå fint i ett vanligt koppel i första hand.


Men jag förstår nada jag... det verkar ju jättekul med ett sånt koppel tycker jag..!   

   

  

Fast... idag när vi åkte hem från promenaden, då såg vi den där pyttevalpen igen. Nu gick dom inne i samhället, alldeles bredvid den trafikerade vägen.... och valpen uppförde sig likadant där.


Hopp o skutt i långt koppel åt alla håll och kanter.... och så försökte han jaga bilarna som körde förbi...      och det får man ju inte!!!! Det är ju farligt...!

  

      

Matte skakade på huvudet och muttrade något om en framtida "problemhund"... vad nu det kan vara för nåt..? 


Jag tycker nog att det allra mest handlar om en problemmatte jag... inte en problemhund.     Stackars lilla pyttevalpen som har en sån matte....    

   

   

Nu ropar matte att vi strax ska åka... och jag som skulle slappa ikväll...  ingen rast och ingen ro...   


Tjingeling på er...!

  

   

  




Om Flygmyran....


En Flygmyra är i det här fallet detsamma som en liten piggelin engelsk springerspaniel, egentligen döpt till Salza.

Hon är på väg mot sitt 6:e år, och sprudlar av livslust och energi.

Hon skriver här, lite sporadiskt, om sin vardag.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23
24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Arkiv

Länkar

RSS

Besökare

räknare

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Skapa flashcards