Flygmyrans blogg

Alla inlägg den 20 april 2010

Av Flygmyran Salza - 20 april 2010 19:06

  

Salza påstår bestämt att hon inte har något att skriva om idag, så jag lånar hennes blogg en stund....

  


Har suttit en stund då och då på senaste tiden och kikat runt på Facebook, och jag blir varje gång lika fascinerad.

  

    

Naturligtvis är det jag sett bara en susning i vinden av vad som finns att se, men det gör inte det hela mindre fascinerande....

 


Folk tränar hund ihop en hel dag, sedan åker dom hem, sätter sig vid datorn och tackar via datorn kompisarna för en trevlig dag... härligt!

  

Föräldrar (mest mammor tydligen) kommunicerar med sina barn via FB, trots att dom bor i samma hus...

  

Och massor av folk drivs av en oemotståndlig lust att berätta för sina vänner... och övriga världen... att... nu går jag och lägger mig!   eller... nu är jag vaken!


Nu äter jag det och det... och så dricker jag det och det till.... nu tänkte jag på det... och nu gjorde jag det...

  

Vore det inte lika bra att köra med lite hemmakameror direktkopplade till datorn?

  

Och när jag ändå håller på och förundras....  Farmville..!  Häpnadsväckande är ordet.

   

 

Nej då, jag har inget emot FB, absolut inte. Och jag har inga åsikter om vad som eventuellt kan anses vara bra eller dåligt... jag säger bara att jag är oerhört fascinerad av företeelsen.  OBS! dessa två meningar är ni snälla... 

   

      

Människors beteenden är minst lika intressanta som hundars beteenden, och i alla fall jag läser och hör titt som tätt i tidningar och andra media om att det faktiskt finns fler än jag som har dessa funderingar.


Alltså är det inte enbart jag som är fascinerad...


Men det är ju kul att folk roar sig och trivs....    missförstå mig inte där...  men företeelsen är i alla fall märklig.

   

   

Jag tycker också att det är ett ypperligt sätt att hålla kontakt med folk, men jag har inte själv något behov av att i detalj berätta om allting jag gör under dagen.


Och eftersom jag inte själv är sån, så undrar jag ju förstås vad som driver folk att, i vissa fall, blottlägga i stort sett hela sitt liv inför resten av världen?

   

Ni vet, sånt som är främmande för en själv är ibland lite svårt att förstå...

  

  

Men visst.... helt Ok att dom som känner för det, gör så. Det som kan vara lite förbryllande (för mig alltså, jag som är född misstänksam) är väl att dom allra flesta gör det inför hela världens ögon.

  

Och eftersom jag är född misstänksam så vet jag att alla inte alltid vill och gör gott mot sina medmänniskor.


För den som vill, är det skrattretande lätt att kartlägga människor och deras liv via FB....   precis lika lätt som det är att göra det via en frispråkig blogg.

    

  

Nej då, jag lider inte av förföljelsemani eller nåt sånt...  har bara en gammal "yrkesskada" som ger sig tillkänna ibland, tillsammans med en viss skepsis mot omvärlden och medmänniskorna.


En inställning som kanske är en belastning ibland, men bevisligen inte alltid helt fel.

   

 

Men skit samma... vi är alla olika, på både ont och gott.... och det finns ju inget som är rätt eller fel i det sammanhanget.... men jag är ändå förundrad över företeelsen Facebook.

    

Ska bli så himla intressant att se hur Facebook ser ut, och används, om ett år eller två. Eller har det kommit något annat då? Något som konkurrerar ut FB kanske?


FB har ju till stor del ersatt bloggarna tror jag. I alla fall de bloggar som vi vanliga små svenssons skrev/skriver...  och det trodde väl ingen för ett par år sedan.


Så det ska bli intressant att följa utvecklingen framåt.... 

  

  

Och nu har jag lånat färdigt bloggen för idag... Salza ska återfå sin blogg, hon kanske har nåt att säga nån annan dag.

Det här var bara ett litet återfall som pyste över...     

   

   


Om Flygmyran....


En Flygmyra är i det här fallet detsamma som en liten piggelin engelsk springerspaniel, egentligen döpt till Salza.

Hon är på väg mot sitt 6:e år, och sprudlar av livslust och energi.

Hon skriver här, lite sporadiskt, om sin vardag.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23
24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Arkiv

Länkar

RSS

Besökare

räknare

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Skapa flashcards