Flygmyrans blogg

Alla inlägg den 17 april 2010

Av Flygmyran Salza - 17 april 2010 13:08

  

Japp.. så kallar matte mig såna här dagar när jag har varit behjälplig i köket 


Vi har lagat mat, matte och jag. Massor av mat.... och ganska så smaskig mat också.  Ibland får matte för sig att hon ska köpa en massa grejor, och så ska det lagas mat i timmar sedan.  Och då måste naturligtvis jag hjälpa till.... 


Men den ska minsann inte ätas upp, all den där goa maten. Inte nu direkt i alla fall.... nej då, den ska ner i frysen.. för framtida behov... som matte säger.

  

  

Men jag har hackat lök, och jag har rivit morötter, och så har jag skurit massor av vitkål i lagom småbitar.... och så har jag passat ugnen så att maten inte skulle bli bränd.


Jag tror inte att matte skulle klara allt det där utan mig, hon verkar ha fullt upp fastän jag hjälper henne.    

  

Men jag är lite sur på henne... jag fick inte krydda kotletterna, och jag fick inte smaka av köttfärssåsen, och jag fick inte komma i närheten av steken..... och jag fick inte heller provsmaka den där jätteskålen med köttfärs som skulle bli kålpuddingar.   


Allt det där skulle hon minsann fixa själv, det tycker jag var orättvist..    

  

  

Det enda jag fick att knapra på var lite mörötter och så äcklig vitkål....  lök får man inte äta säger matte, och det är lika bra det, för sånt är äckligt.

  

Ja, ok då... jag fick smaka på köttfärsen... lite, lite... men det fick Ibsen och Pecca också, och dom hjälpte minsann inte till alls.    Jag borde ha fått mycket mycket mer än vad dom fick....

  

  

Men nu har vi mat för många, många middagar och det är ju bra.   Fast jag förstår inte varför inte matte kan köpa en säck mat till henne själv och husse... precis som hon gör till oss.   


Det måste vara mycket enklare, det där med att laga mat tar en jäkla tid....

  

  

Nu ska jag i alla fall påminna matte om att det är dags för vår promenad. Även om vi jobbat hårt idag, både matte och jag, så måste vi ju få vår vanliga promenad.


Ibland försöker matte med att hon inte orkar, ryggen är av och sånt där dravel... men det slutar alltid med att vi travar iväg i alla fall.    

  

  

Det snöade här förut, men det har slutat nu... hoppas matte orkar en ordentlig vända idag. Det är lite spännande ute nu när snön börjar smälta och en massa nya dofter kommer fram. 

  

Om hon fuskar och går en kortis, så har jag nog krafter kvar när vi kommer hem.... och då ska jag ta grannens katt!!!  Det är dags nu....  den retar mig varenda dag....     

  

  

   

Om Flygmyran....


En Flygmyra är i det här fallet detsamma som en liten piggelin engelsk springerspaniel, egentligen döpt till Salza.

Hon är på väg mot sitt 6:e år, och sprudlar av livslust och energi.

Hon skriver här, lite sporadiskt, om sin vardag.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23
24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Arkiv

Länkar

RSS

Besökare

räknare

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Skapa flashcards